0
 
ماه مبارک رمضان در لارستان
تاریخ انتشار : 7 آذر 1393 ساعت 22:24:00 | تعداد بازدید: 227
صمد(یعقوب) کامجو: رمضان از مهمترین ماههای خداست .رمضان با رمزورازی که دارد همواره در نقاط مختلف کشور دارای آداب ورسوم خاصی است ومردم هر منطقه تلاش دارند با بهره گیری از این آداب ورسوم این ماه خدارا عزیز بدارند . این آداب ورسوم از سالیان سال نسل اندر نسل باقی مانده گرچه برخی از این آداب به دلیل تکنولوژی تغییر شکل یافته است .  واما درلارستان کهن :
 
پیشواز :
بسیاری از مردم مدتها قبل از ماه مبارک رمضان روزه می گیرند وبه پیشواز این ماه مبارک می روند این روزه در ایام خاصی در ماههای رجب وشعبان گرفته می شود .
آمادگی برای ماه مبارک رمضان :
در استقبال از ماه مبارک رمضان در بین لارستانی ها می توان به نظافت خانه وکاشانه واماکن مقدس ، مساجد اشاره کرد . زنان ودختران با تهیه انواع حلوای محلی از قبیل مقراضی ، یغدر ، حلوای آرد برنج و.. شیرنی های دیگر مثل زولیبی، بامیا ، نان فرنگی ، رَنگینک و… وانواع خوراکی ها مثل شیر برنج ، نان های محلی مثل پختن نان تَپ تَپی ؛ شُل شُلو ، با لاتُوه ، لیتَک ،  گَپُک و… هم برای خانواده وهم برای خیر وخیرات به خصوص در شب های جمعه وشب قدر  به استقبال این ماه می رفتند .
آمادگی برای روزه گرفتن :
روئیت هلال ماه نشانه شروع ماه مبارک رمضان  وادای تکالیف است . برای دیدن رویئت  ماه مردم با رفتن به پشت بام ها وجاهای بلند مثل تپه ها سعی در دیدن هلال می کنند .رویئت هلال توسط دو نفر فرد بالغ وعادل صورت می گرفت . بعد از روئیت هلال بلافاصله در مسجد با صدای بلند جار واعلام می کردند .که باید برای سحر برخیزند وسحری بخورند ونیت فراموش نکنند .
روش بیدار شدن سحر :
در گذشته که از ساعت ووسایل تکنولوژی خبری نبود .تشخیص وقت سحر از روی تجربه شخصی واز روی حرکت ماه وستارگان صورت می گرفت ودر صورت ابری بودن هوا با بانگ خروس بیدار می شدند بعضی از افراد هم با شب زنده داری ومناجات مردم را خبر می کردند . ییدار کردن  همسایگان با رفتن به درب منازل  به هنگام سحر نیز در لارستان رسم بود .
تشخیص زمان افطار :
برای اطلاع از فرارسیدن افطار روش های مختلفی وجود داشت . به دلیل عدم ساعت ورادیو وتلویزیون امام مسجد هر محله ای  به همراه جمعیتی از مردم که جلو ی مسجد جمع می شدند با نگاه کردن به غروب آفتاب وسرخی بعد از غروب وکمی بعد از آن زمان افطار را تشخیص می دادند و وموذن ضمن مراجعه به بالای پشت بام  اذان می گفت.
ا فطار کردن وافطاری  دادن :
روزه داران معمولا روزه خودرا با خواندن دعای افطار وبه یاد شهیدان کربلا با خرما و شیر و با آ ب گرم  افطار می کردند . بعضی از افراد نیز که متمکن بودند ضمن بردن غذا برای فقیران از بزرگان محل در خانه استقبال ومهمانی ترتیب می دادند . وبعضی ها هم مواد خوراکی را به مسجد می آوردند ودر آنجا توزیع می کردند .
نماز خواندن در مسجد :
مسلمانان روزه دار در این ماه سعی می کنند که نماز های یومیه خودرا در مسجد وبه جماعت برگزار کنند .به همین خاطر مسجد ها مملو از نمازگزران  بوده و می شد .
سخنرانی ومسئله گفتن در مساجد :
معمولا در بین نماز ظهر وعصر یا قبل از اذان مغرب  یا درشب بعدا ز افطاری  روحانیون برجسته شهر یا طلبه هایی  که از حوزه علمیه قم یا شیراز یا مشهد به لار می  آمدند برای مردم مسئله از توضیح المسائل مراجع وسخنرانی  می کردند .
تلاوت دعا وقرآن در خانه ها ومساجد :
این عمل نیک هم بعد از نماز صبح ، بعد از نماز ظهر وعصر و شب ها در مساجد وبعضی از اماکن صورت می گرفت وهر روز یک جزء قرآن خوانده  ویاد می دادند
عیادت از بیماران ورفتن نزد بزرگان :
صله رحم به جای آوردن وعیادت از بیماران نیز یکی از کار های شایسته ای بود که صورت می گرفت .
روزه سر گُنجُشکو:
این نوع  روزه ( نصف روز )  دختر خا نم ها وآقاپسر ها که به سن بلوغ نرسیده بودند  انجام می دادند . بعد از سحری تا قبل از اذان ظهر از خوردن وآشامیدن واعمالی که روزه را  باطل می کرد پر هیز می کردند .
مراسم بزرگداشت شب میلاد کریم اهل بیت :
میلاد پر برکت کریم  اهل بیت  امام حسن مجتبی ( ع ) نیز همراه با پذیرایی نقل وشیرینی و مداحی وسخنرانی انجام می شد .
بر پایی آیین های ویژه شبهای قدر :
برای این آیین بزرگ  از غسل کردن وتمیز کردن خود شروع وبا  نماز خواندن وسخنرانی و  تلاوت قرآن کریم ودعای جوشن کبیر وضغیر ومنیر و… ادامه پیدا می کرد مردم لار به این شب به اصطلاح انت الغوث می گفتند .وبچه ها ی آن زمان به دلیل سرگرم شدن و حرف نزدن وتوجه به دعا هر آیه که تمام می شد بند باریکی داشتند وگره می زدند . در مجموع صد گره می خورد و فردایش در مدرسه و یا در کوچه به دست یا گردن می انداختند تا دعایشان مستجاب شود . وآخر شبی توسط روحانی محل یا بزرگ مسجد قران ها را روی سر گذاشته و از خداوند  متعال می خواستند به حق  ۱۴ معصوم طلب رحمت ومغفرت  نصیب بگرداند که سرنوشت یکساله انها به نحو عالی صورت گیرد . ودر پایان پختی که از طرف مردم خیر صورت گرفته بود به مردم می دادند .
مراسم سینه زنی وعزا داری :
مراسم سینه زنی جهت شهادت امیر مومنان علی ( ع )  معمولا در صبح نزدیک ظهر در هوای سرد زمستان  وگرم تابستان  صورت می گرفت . به دلیل گرمای زیاد معمولا شب ها هم این عزادری صورت می گرفت .
رمضونی ( گدایی ) :
این مراسم توسط پسران ودختران ۷ تا ۱۵ سال بیشتر صورت می گرفت . بعد از نماز مغرب وعشا ودر سه شب قدر بیشتر انجام می دادند . معمولا خودرا زیر پوشش چادر پنهان می کردند وبه در منازل می رفتند وتقاضای شیرینی تا کام خودرا شیرین کنند این سرگرمی یا به صورت انفرادی و اکثریت به صورت دسته جمعی صورت می گرفت .  شعر های زیبایی هم می خواندند .
رمضان آمد و مهمانیش کنم / گاو و گوساله به قربانیش کنم / رَ مَضُو اُنده تا پشتِ کَلَک / مَه تَمَع کارِم یَک گُلُ ی  تَرَک / آی رَمَضُو  یارب ، یارب رَمَضُو . جواب یا ثواب ؟ بعد از خواندن این اشعار از طرف صاحب خانه یک صدا می آمد  یا می گفت ثواب یا جواب . اگر جواب اشعار کلمه ثواب بود  یعنی صبر کنید وتقاضای شما قبول شده وشیرینی یا مواد خوراکی به شما داده می شود . بچه ها   به پاس تشکر از این صاحب خانه  این شعر به صورت گروهی می خواندند .: در این خانه حوض ِ پُرِ گلاب / صاحب این خانه رفته کربلا / آی رمضو یارب یارب رمضو وشیرینی هابین خودشان تقسیم می کردند . و اگر جواب منفی بود  برای صاحب خانه این اشعار  می خواندند ومی رفتند وبعضا فرار می کردند . در این خانه ۴ تا میخ زده / چَشُ لُی بی بی گربه خِنج زده /  .
کله پاچه  خوردن در شب ۲۷ ماه مبارک رمضان :
لارستانی معتقد هستند که قاتل حضرت علی ( ع ) ابن ملجم مرادی  در این شب به قتل رسیده است . به همین منظور این شب با اعضای خانواده در هنگام افطار کله پاچه می خورند .
آمادگی برای عید فطر :
سه روز مانده به عید  خود وخانه ومساجد تمیز واب وجارو می کردند در بعد ازظهر روز آخر ماه مبارک رمضان مردم به پشت بام ها ویا تپه هامی رفتند  وتلاش میکردند که هلالا ماه شوال را ببینند . واین هم همانند گذشته باید دونفر آدم بالغ وعاقل وعادل دیده باشند و به نزد بزرگ وروحانی شهر می رفتند وبه او اطلاع می دادند . وایشان عید را تایید می کردند .
اعلام آمادگی و ونحوه اطلاع  برای عید  وخواندن نماز عید فطر :
نزدیک های سحر جار چی با رفتن به روی قلعه اژدها پیکر وتعدادی هم داخل کوچه این نوید به مردم می دادند که فردا عید است . الصوات الصوات ایها المومنون الصوات . وبا صدا زدن این جملات مردم را به نماز عید دعوت می کردند  معمولا نماز  در لَرد مصلا ( جنب باغ ملی کنونی در شهر قدیم ) و بعد ها در مسجد آقا ومسجد جمعه به امامت حضرت ایت الله العظمی سید عبدالمحمد آیت اللهی(ره) وحضرت آیت الله العظمی سید علی اصغر موسوی لاری  ( ره ) برگزار می کردند  در سال های اخیر نماز عید  به امامت حضرت آیت الله العظمی آیت الهی و دانشمند معظم آیت الله نسابه در حسینیه اعظم   ومسجد های شهر برگزار می شود  . سر فطر هم قبل از اینکه نماز عید بخوانند برای  فقیران کنار می گذاشتند . البته خمس آن هم فراموش نمی کردند . فطریه هم بستگی به این داشت که در طول سال بیشتر قوت غذا نان بوده است یا برنج که بر اساس آن حساب می کردند .
اعمالی بعد از نماز عید :
بعد از  خواندن نماز عید که به صورت جماعت برگزار می شد به خانه بر می گشتیم اولین چیزی که ننه ( مادر ) به ما  می داد  نون (نان)   خشکوی مهو راغنی شده بود . مردم به عیادت پدر ومادر و بزرگان شهر واقوام وعیادت از بیماران می رفتند واز همدیگر حلال بودی می طلبیدند . بچه ها نیز با لباس تمیز ونو به خانه های بزرگ فامیل می رفتند وعیدی دریافت می کردند . تعدادی از مردم هم به زیارت قبور شهدا وفامیل ها رفته وفاتحه می خواندند . ومردگانی که عید اول آنها بود در خانه  عید  آنها را می گرفتند ومردم نیز برای تسلیت به خانه های بازماندگان می رفتند . که الحمدالله این رسم سخت آسانتر وشایسته تر  شده و کسانی که می خواهند عید اول مرحومینشان بگیرند این کار در مسجد وبه صورت گروهی انجام می دهند . اطاعات وعبادات شما مورد قبول حق واقع شود. انشالله

کد مطلب: 9873
 
کد امنیتی:   
 [0 نظر]